Kompetensstandard
En kompetensstandard beskriver vad man behöver kunna för att arbeta inom ett visst område. De sammanfattar olika yrkesprofiler, de kunskaper och färdigheter som ingår i varje yrkesroll eller yrkesområde. En kompetensstandard är uppdelad i olika delar (moduler) som består av nivåsatta läranderesultat.
Nedan hittar du information om varje kompetensstandard , där kan du se vilka kunskaper och färdigheter som ingår.
SRY:s sex kompetensstandarder:
SRY Städning i vårdmiljöer (Nivå 3 och 4)
Kompetensstandarderna har tagits fram i samverkan med Nordiskt Valideringsforum. Ett sådant arbete kallas yrkesprofilering.
Fyra av SRY:s kompetensstandarder är nivåsatta enligt SeQF. Det är Sveriges referensram för kvalifikationer. SeQf bygger på en europeisk referensram för kvalifikationer (EQF).
Målgrupp för varje kompetensstandard:
Valideringen enligt kompetensstandarder
Introduktion städ (nivå 2)
Målgruppen för denna kompetensstandard är individer som är nya i yrket.
SRY Städning i vårdmiljöer (Nivå 3 och 4)
SRY städ bas (SeQF nivå 3)
SRY sanering bas (SeQF nivå 4)
SRY Yrkesbevis Hemservice (SeQF nivå 4) & SRY Yrkesbevis Städservice (SeQF nivå 4)
Målgruppen för dessa två kompetensstandarder är individer som kan svara på frågor och uppgifter på egen hand. För det krävs goda kunskaper i svenska. Det genomförs ett praktiskt, teoretiskt prov vid 1-3 tillfällen. I de praktiska uppgifterna krävs det också att man självständigt kan läsa, förstå och kommunicera kring yrkets olika moment.
Kompetensstandard
- En kompetensstandard kan användas som underlag för:
- Kompetenskrav vid rekryteringar
- Kartläggningar av kompetens hos personal
- Introduktion av ny personal
- Planering av utbildning eller kompetenshöjande insatser
- Validering och examination efter utbildning
- Validering av tidigare kunnande (kunskaper och färdigheter)
- Upphandling av utbildning
- Kompetenskrav vid upphandling av städ- och servicetjänster
- Omställning
- Upphandling av städtjänster